استن لی نویسنده داستان‌های خالق شخصیت‌های مشهور دنیای ابرقهرمانی مثل «مرد آهنی»، «چهار شگفت‌انگیز»، «مرد عنکبوتی» و «مردان ایکس» 12 اکتبر 2018 در ۹۵ سالگی درگذشت. به این بهانه نگاه کوتاهی به زندگی و آثار انداخته‌ایم. اگر می‌خواهید درباره استن لی و آثارش بیشتر بدانید با یوکن همراه باشید. 

نوجوانی استن لی

استن لی مارتین لیبر در سال  1922 در خانواده‌ای اهل رومانی که به نیویورک مهاجرت کرده بودند به دنیا آمد. او در نوجوانی به نوشتن متن آگهی تسلیت و آگهی‌ تبلیعاتی می‌پرداخت و از این طریق درآمد کسب می‌کرد. بعد از فارغ‌التحصیلی از دبیرستان هم به استخدام شرکت «تایملی» - که بعدها به مارول تغییر نام داد- درآمد و شروع به داستان‌نویسی کرد. 

عکس استن لی در دوران جوانی - young stan lee

شهرت استن لی

او داستان‌های خود را با نام مستعار استن لی منتشر می‌کرد و بعدها این نام به قدری مشهور شد که او نامش را از «استنلی مارتین لیبر» به «استن لی» تغییر داد. لی در طول شش دهه فعالیتش در مارول علاوه بر نویسندگی، عناوین کارگردانی هنری، سردبیری ارشد، ریاست هیئت‌مدیره، تهیه‌کنندگی آثار سینمایی را هم به عهده گرفت. او برای رسیدن به موفقیت راه دشواری را طی کرد و با ناکامی‌هایی هم مواجه شد اما توانست در کنار مدیران و نویسندگان خلاق دیگری مثل لی اکسل آلونسو، لری لیبل، دن باکلی، جک کربی و استیو دیتکو بسیاری از مهم‌ترین ابرقهرمانان دنیای فانتزی همچون اسپایدرمن، هالک، آنت من، چهار شگفت‌انگیز، آیرون من و... را خلق و مارول را به بزرگ‌ترین و مشهورترین تولیدکننده آثار فانتزی و ابرقهرمانی تبدیل کند. 

شهرت استن لی و مارول

استن لی و سینما

استن لی در دهه ۱۹۷۰ میلادی تصمیم گرفت بین سینما و کمیک بوک ارتباط و پیوندی ایجاد کند و در این راه تلاش‌های زیادی انجام داد. کمپانی مارول با  تلاش‌های استن لی سرانجام توانست پا را از کتاب‌های داستان مصور فراتر بگذارد و وارد دنیای سینما، سریال، انیمیشن و بازی شود. بسیاری از فیلم‌های سینمایی، سریال‌ها، انیمیشن‌ها، بازی‌های ویدئویی و اسباب‌بازی‌ها در دنیای سرگرمی رونق امروزه‌ی خود را مدیون شخصیت‌هایی هستند که استن لی آنها خلق کرده است. 

استن لی در بسیاری از فیلم‌های مارول در صحنه‌هایی کوتاه حضوری افتخاری داشت و بعید است که مارول بتواند در آینده جای خالی صحنه‌های حضور او را به راحتی پر کند. 

استن لی و سینما

درگذشت استن لی

استن لی 12 نوامبر سال 2018 در سن 95 سالگی درگذشت. شخصیت‌های دنیای ابرقهرمانان که با نبوغ شگفت‌انگیز او خلق شده بر ادبیات و سینمای فانتزی و علمی تخیلی تأثیر زیادی داشته است. استن لی امروز میان ما نیست اما یاد و نامش همواره همراه با ابرقهرمانانش در یادها باقی خواهد ماند.

 

منبع : UCAN